Hvis digitale redskaber skal understøtte kvaliteten i det pædagogiske arbejde, kræver det, at der er voksne der interesser sig for og tager del i børns digitale liv.
Børns teknologiske dannelsesrejse starter allerede i deres dagtilbud og vil gå hånd i hånd med deres udvikling op gennem deres skoleliv.
Digitale teknologier fylder meget i børns liv og spørgsmålet om, hvorfor børn skal udvikle digitale kompetencer er blevet overhalet af det globale mediesamfund, som børnene er en del af.
Børn i dagtilbud er allerede mediebrugere på mange forskellige måder og det stiller derfor krav til det pædagogiske personale om at følge den teknologiske udvikling.
Kvaliteten af anvendelsen af digitale teknologier, kan skabes på mange måder, men afhænger af den pædagogiske refleksion og tilrettelæggelse. Og de digitale medier er andet end af sidde med en iPad og spille og styrker ikke i sig selv børns læring. Der er en vigtig læring i at lade børnene udforske de forskellige digitale medier. Det handler mere om, hvordan man bruger digitale medier, end hvad man bruger.
Børn er ikke født med digitale kompetencer, men de er født nysgerrig og med lyst til at være undersøgende. Børn øver sig i at finde løsninger, samarbejde, at tænke ud af boksen, tænke logisk forholde sig kritisk og være kreativ skabende.
Det er egenskaber vi benytter os af i mange andre sammenhænge og er vigtige for vores videre læring og sociale liv.
Teknologiforståelse i dagtilbud handler om, at børn og voksne leger, eksperimenter med forskellige teknologier i samspil med kreative aktiviteter. Ved at arbejde med bl.a. programmering, kodning samt forståelse af teknologier med de ældste børn i dagtilbud. Vi giver dem en begyndelse forståelse for den teknologi de møder i deres hverdag og den teknologi, som de kommer til at møde i indskolingen.
I en digital verden er der behov for, at voksne interesserer sig for og tager del i børns digitale liv. En række digitale forløb, skal inspirere det pædagogiske personale i dagtilbud til at anvende de digitale medier sammen med børnene.
Med kendskab til de digitale teknologiers muligheder, kan I her hente inspirations til digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt og fremme det sociale samspil og det enkelte barns udvikling.
De digitale medier skal ses som en katalysator i det pædagogiske arbejde, og denne forståelse af digitalisering er med til at nedbryde barrierer i arbejdet med at skabe en digitale kultur.
Som et inspiration til hvorledes digitalisering kan understøtte læreplanstemaerne, vil I ved at klikke på linket, se eksempler på, hvordan man kan arbejde med it og medier under de enkelte læreplanstemaer.